Skip to main content

Over eduSHARE

Wat is een eduSHARE?

Een eduSHARE is een educatief product op basis van een interessante onderwijspraktijk dat een student of docent naar aanleiding van een eigen buitenlandse ervaring heeft ontwikkeld en waarvan het de bedoeling is dit een plaats te geven binnen het curriculum van de lerarenopleiding.

Jaarlijks gaan vele honderden studenten in het kader van een masterproef of stage naar Afrika, Zuid-Amerika of Azië. Ze komen er in aanraking met tal van interessante voorbeelden en inspiratie rond pedagogische, didactische of les omkaderende principes en activiteiten. Om studenten in Vlaanderen ook een inkijk te geven in deze internationale praktijken, ontwikkelden we het idee van een eduSHARE. Dat is een product of materiaal (dat kan een filmpje, een les, een interview, een spel, een podcast, een fotoreeks of wat dan ook zijn) op basis van iets wat jij interessant vond tijdens je stage en je het delen waard vindt met andere studenten of docenten binnen de lerarenopleiding. De bedoeling van deze eduSHARE is dat het jouw medestudenten of jouw docenten iets bijbrengt, hen op één of andere manier inspireert of dat het een nieuwe kijk werpt op een vak, thema of aanpak. Zo zorgen we voor meer multiperspectiviteit, het idee dat je bepaalde zaken vanuit zoveel mogelijk invalshoeken kan bekijken, is binnen de lerarenopleiding.

Waarom deze eduSHARE flow?

Het is niet evident om iets van hoge kwaliteit te ontwikkelen zodat dit achteraf binnen de opleiding gedeeld kan worden met medestudenten of docenten. Bovendien is het de bedoeling dat een student of docent die niet dezelfde internationale ervaring had dit materiaal makkelijk kan gebruiken. Daarom ontwikkelden we de eduSHARE flow. Stap voor stap nemen we je mee in het proces van het ontwikkelen van een goede eduSHARE.

Wat ga je doen?

Tijdens je stage in Zuid-Amerika, Azië of Afrika ga je op zoek naar een interessant voorbeeld van een onderwijspraktijk die je hebt gezien tijdens je verblijf en waarvan je denkt dat het de moeite waard is om te delen met medestudenten of docenten. Een onderwijspraktijk waarvan je denkt dat wij er in Vlaanderen op één of andere manier van kunnen leren.

De doelgroep die je voor ogen dient te houden is eenvoudig, namelijk de leerkracht. Bij het zoeken van een goede eduSHARE moet de centrale vraag telkens zijn: ‘Hoe kan een onderwijspraktijk uit mijn gastland een insteek of inspiratie zijn om de lerarenopleiding in Vlaanderen te voeden of te verbeteren?

Format

Hoe dit er uiteindelijk uitziet kan je volledig aan je eigen interesses en talenten overlaten. Goed in fotografie? Denk eens aan een veelzeggende fotoreeks. Maak je graag filmpjes? Waarom geen interview met de leerkracht over een thema dat jou inspireert? Of wat dacht je van een spel dat je met je medestudenten kan spelen waarbij je inzoomt op verschillende manieren om een klas inclusiever te maken.

Voorbeeld: eduSHARE-video over thuistaal in de klas

In het voorjaar van 2023 trokken Barbara Vauterin en Lisa-Marie Deman, twee laatstejaarsstudenten van de bachelor lager onderwijs aan de Hogeschool VIVES naar Durban in Zuid-Afrika. Daar liepen ze drie maanden stage aan de Mthombeni Primary school. Aangezien zij één van de pioniersstudenten zijn en de eduSHARE flow nog verder ontwikkeld zal worden, trok team eNSPIRED samen met Justine Pillaert, lerarenopleider aan de Hogeschool VIVES, naar Zuid-Afrika om Barbara en Lisa-Marie te ondersteunen bij het maken van hun eduSHARE.

Na enkele weken op hun stageplek kwamen Barbara en Lisa-Marie erachter dat de manier waarop ze in Zuid-Afrika met taal omgaan toch anders is dan bij ons. Omdat ze er in Zuid-Afrika in geloven dat een goede beheersing van de thuistaal ervoor zorgt dat leerlingen beter leren, geven leerkrachten in de eerste drie jaren van het lager onderwijs les in de thuistaal van de leerlingen. Hoewel er nadien nog steeds ruimte is voor de thuistaal in de klas is de instructietaal vanaf het vierde leerjaar Engels. Over de integratie van de thuistaal op school en de taalswitch in het vierde leerjaar valt heel wat te zeggen. Met wat extra ondersteuning van het eNSPIRED-team, hun docent aan de hogeschool en een videomaker, interviewden ze enkele leerkrachten, de schooldirecteur en een onderwijsexperte over dit onderwerp