STAP 8: Link naar de praktijk
Een interessante praktijk illustreren of in beeld brengen is één ding. Dit gieten in een interessant format waar andere studenten binnen de lerarenopleiding iets aan hebben is nog iets anders.
Ga na hoe je jouw praktijk het beste kunt kaderen.
Misschien door het te vergelijken met de Belgische context? Wil jij bijvoorbeeld in beeld brengen hoe jouw gastland omgaat met ouderparticipatie in de school? Dan is het interessant om toe te lichten hoe dat in België in zijn werk gaat en waar hier de uitdagingen liggen. Wil je iets brengen over klasdiscipline voor grote groepen? Interview dan ook eens een Belgische leerkracht om de twee contexten te vergelijken. Of maak een stellingenspel om jouw studiegenoten hier rond aan het denken te zetten.
Herinner je je nog STAP 2: Betrek je docent? Aarzel zeker niet om aan je docent hulp te vragen. Zij kunnen vaak goed inschatten wat een interessant perspectief is om uit te lichten en wat aanslaat en nuttig is voor jouw medestudenten en hoe je dit kan aanbrengen.
‘Om ervoor te zorgen dat de website die we maakten rond respect in de klas en op school kan worden gebruikt door onze docenten of leerkrachten in Vlaanderen maakt wij een soort van lesje hierrond om bepaalde zaken te vergelijken met onze eigen context, zo kunnen docenten en leerkrachten meteen aan de slag ermee’ Leerkrachten in opleiding aan de Arteveldehogeschool ~ deden stage in Vietnam